Are we safe now? – Tentoonstelling op priklocatie
Op de priklocatie van de GGD bij de Van Nelle Fabriek in Rotterdam worden zes levensgrote public art kunstwerken gemaakt. De makers reageren op Covid 19. Samen met het Rotterdamse kunstpodium Murals Inc. en CBK Rotterdam heeft Museum Boijmans Van Beuningen zes schilders uitgenodigd om vanaf heden werk te maken dat reageert op de pandemie. Op grote monumentale doeken gaan zij buiten bij de vaccinatie-locatie van de GGD op het Van Nelle terrein aan het werk. De kunstenaars vormen gezamenlijk een beeldverslag van de uitzonderlijke periode die we nu meemaken.
De deelnemende kunstenaars zijn: Willehad Eilers/Wayne Horse (1981), Niels Shoe Meulman (1967), Eveline Schram (1989), Naomi King (1984), Anan Striker (1988) en Lars Breuer (1974). De kunstenaars maken het werk ter plekke en hun doeken zijn tot en met 31 juli te zien.
Pandemie als onderwerp
Nu de vaccinatiecampagne volop loopt, lijkt het erop dat we de ‘rare’ Covid-tijd snel achter ons gaan laten. Eindelijk mag alles weer. Met nog een paar miljoen prikken te gaan, lijkt de pandemie bijna achter de rug. Maar wat is er allemaal gebeurd? Zijn we nu veilig? En voor hoe lang? De drie organisaties die aan de wieg stonden van het plan om kunstenaars te laten reflecteren op deze vragen, besloten het gebied rondom het Van Nelle terrein – dat sinds maart jl. is ingezet als priklocatie – in te zetten als locatie voor visuele antwoorden op deze vragen.
Kunstenaars
De kunstenaars werken op doeken van acht bij vier meter, die naast de entree van de priklocatie staan opgesteld. Ieder maakt een eigen werk, op een eigen doek. Pas wanneer de eerste kunstenaar klaar is, start de volgende. Zo ontwikkelt zich een beeldverslag waarin iedereen de mogelijkheid krijgt om zelfstandig te werken, maar wel binnen een opeenvolgende serie. De schilders en kunstenaars zijn gekozen om hun specifieke en eigen beeldtaal. Samen brengen ze een breed perspectief op de vraag ‘Are we safe now?’.
Samenwerking
De samenwerking tussen CBK Rotterdam, Murals Inc. en Museum Boijmans Van Beuningen is de eerste met deze drie partijen. De drie expertises komen bij elkaar, Murals Inc als de specialist van murals, CBK Rotterdam als de partij van kunst in de openbare ruimte en Museum Boijmans Van Beuningen met een internationaal netwerk van kunstenaars.
> bkor.nl/arewesafenow
> boijmans.nl/arewesafenow
> Juliet Contemporary Art Magazine
> Mondriaan Fonds
Willehad Eilers / Wayne Horse
“Ik ben van plan de verwarring, de angst, de woede, de hoop, het opportunisme, de corruptie en de medeplichtigheid die ik het afgelopen anderhalf jaar van de pandemie heb ervaren, in beeld te brengen.”
Niels Shoe Meulman
“Mijn intentie is om een memorial piece op te richten voor de miljoenen geruimde/vermoordde nertsen door middel van mijn repetitieve un-stroke stijl. Het werk zal bestaan uit 100 x 20 strokes. Eén stroke staat voor tienduizend gedode corona-nertsen.”
Naomi King
Na het repetitieve karakter van het tweede canvas door Niels Shoe Meulman, waar elke stroke staat voor 10.000 geruimde nertsen en de beeldende eindconclusie letterlijk gepaard ging met onvermogen daar een zinnig commentaar op te leveren, zal op het derde doek een heel ander aspect belicht worden. Eentje die veel jongeren trof en door de Rotterdamse Naomi King verbeeld zal worden: eenzaamheid. In haar Urban style laat ze ons een blik werpen in haar belevingswereld gedurende de lock downs.
Anan Striker
Met een visnet en gelaarsde hoeven hakkelend in de rondte, gesitueerd tussen pandemonium en pandemie, lepelt de lepelaar als op een dag zonder zorgen. Welterusten.
Eveline Schram
“Het is heel fijn dat wij ons hier in Nederland allemaal kunnen laten vaccineren. Maar wereldwijd is tweederde van de coronavaccins al opgeëist door de tien rijkste landen. Armere landen staan daardoor achter in de rij, en dat klopt niet. Met mijn werk wil ik bewustmaking creëren voor het feit dat het vaccin nog lang niet voor iedereen beschikbaar is.”
Lars Breuer
Lars Breuer werkt regelmatig met een zelfontworpen rastervormige cursieve typografie. Voor het project ‘Are We Safe Now?’ koos hij het Nederlandse woord TOEKOMST. De zwart wit letters zijn in twee gelijke delen weergegeven. De ritmische en dynamische compositie wisselt tussen de semantiek van het woord en de kwaliteit van een abstract patroon. Het woord TOEKOMST kan worden beschouwd als een onafhankelijk en neutraal statement of als een wanhopige en noodzakelijke schreeuw. Misschien kunnen de delen ook gelezen worden als stekende naalden of een explosie van onderaf. De bezoekers worden uitgenodigd om hun eigen interpretatie te volgen.