‘Master Writer’

5 Sep-17 Dec 2021
‘Master Writer’, met Surch, Aileen Middel / Mick La Rock, Nick van Steen / Radical_Only, Matteo Ceretto Castigliano / CT, Lars Breuer en Meanr

Een tentoonstelling over (straat)taal op muren.

De taal die door kunstenaars / artiesten wordt aangebracht is gebaseerd op stijlkenmerken binnen het muurschilderen. Tags, Pieces, Graffiti (old skool), Post-Graffiti, Schrijven, Lettering, Style writing, Post Writing, Balloon Writing, Calligraffiti, Asemic-Writing, Graffuturism, Text Based Art, etc., er zijn zoveel beeldende uitingen gebaseerd op taal, dat het zeer interessant is hier specifiek een tentoonstellingen aan te wijden. De tentoonstelling verbindt verschillende (sub)culturele achtergronden behorende bij een schrijfstijl. De geselecteerde kunstenaars/artiesten zijn exponenten van verschillende schrijfstijlen.

Kunstenaars schrijven geschiedenis
De deelnemers zijn gevraagd om hun specifieke schrijfstijlen. Ook vroegen wij hen om het woord geschiedenis vrij te interpreteren en deze toe te passen in hun ontwerp. 

Naast de tentoonstelling bij Murals Inc. (office), is op loop afstand (150 meter) ‘Editie Helderheid’ te bezichtigen; een muur van 57 x 5 meter waarop lokale Graffiti schrijvers in samenwerking met André Smits / Artist in the world en Surch een muurschildering hebben gemaakt.

Bekijk hier het hele artikel:
> murals-inc.com/projecten/h-e-l-d-e-r-h-e-i-d-x-master-writer

‘Surch’, Surch (2021), spraypaint op muur. Foto: Indra Gleizde
‘Surch’, Surch (2021), spraypaint op muur
Foto: Indra Gleizde

Surch

Surch is zo ongeveer de meest voorkomende tag in het straatbeeld van Rotterdam en omstreken. Als je hem eenmaal herkend ontkom je er niet meer aan. Murals Inc. is super content deze schrijver binnen te hebben. Het was zijn eerste piece binnen en hij heeft direct uitgepakt met een brutalistisch hoogtepunt.

‘Timeline Meanr 1984-2021’, Meanr (2021), Spraypaint op muur. Photo: Indra Gleizde
‘Timeline Meanr 1984-2021’, Meanr (2021)
Foto: Indra Gleizde

Meanr

Meanr is ook een graffiti schrijver waar je in Rotterdam niet om heen kunt. Op de muur direct bij binnenkomst heeft hij een tijdlijn gemaakt van al zijn schilderstijlen sinds 1984 tot op heden. De tijdlijn zelf is te lezen als een totaal kunstwerk. 

‘The history of shapes’, Matteo Ceretto Castigliano / CT, Initialen (2021)
Matteo Ceretto Castigliano / CT, Initialen (2021)
‘The history of shapes’. Foto: Indra Gleizde

‘The history of shapes’ – Matteo Ceretto Castigliano / CT (Turijn, 1985)

Matteo is als straatartiest actief sinds zijn jeugd. Hij behoort tot een nieuwe generatie stedelijke kunstenaars (New generation Urban Artists). Al in een vroeg stadium legde hij zich toe op de relatie tussen de muurschildering en het perifere landschap en de veranderingen die dat teweeg heeft gebracht binnen de straat cultuur en het denken over muurschilderingen in de buitenruimte. Matteo is beinvloed door de geschiedenis van de grafische vormgeving en de schrijfcultuur. Zijn belangstelling voor letters heeft zich toegespits op elementen waaruit de letter is opgebouwd. Zijn initialen, CT,  dienen als werkmateriaal. Zijn aandeel aan de tentoonstelling vormt een gaaf contrast tussen zwierige calligraphie en Text-based Art enerzijds en de directe straattaal anderzijds.

‘History of Writing’, Nick van Steen / Radical_Only. Foto: Indra Gleizde
‘History of Writing’, Nick van Steen / Radical_Only. Foto: Indra Gleizde
‘History of Writing’, Nick van Steen / Radical_Only
Detail. Foto: Indra Gleizde

Nick van Steen / Radical_Only

Met de lettermural heeft Nick van Steen / Radical_Only de geschiedenis / evolutie van het schrift in de verschillende tijdperken / schriften afgebeeld. Zo is het concept van het schrift & schrijven ontstaan in Sumer in Mesopotamia. Natuurlijk waren dat toen nog niet de lettervormen zoals we die vandaag kennen maar waren het meer pictogrammen. Dat is ge-evolueerd in het spijkerschrift, dat op zijn beurt weer verder evolueerde, en weer verder tot dat we uiteindelijk bij lettervormen komen die wat bekender zijn zoals de gothische of cursieve letter. Het is dus eigenlijk een tijdlijn met Mesopotamia als dag 1 van het schrijfsysteem en als laatste zijn eigen naam, want nu zitten we natuurlijk in de Radical Era. 

Aileen Middel / Mick La Rock (2021), acryl en spray paint op muur. Foto: Indra Gleizde
Aileen Middel / Mick La Rock (2021), acryl en spray paint op muur. Foto: Indra Gleizde
Aileen Middel / Mick La Rock
Detail. Foto: Indra Gleizde

Aileen Middel / Mick La Rock

Aileen Middel / Mick La Rock (Groningen, 1970), is een Nederlands beeldend kunstenaar en graffitischrijver. Ze staat bekend als een van de eerste vrouwelijke graffitischrijvers van Europa en maakte naam toen ze in de jaren negentig vele reizen maakten tussen de graffiti-scenes van Amsterdam en New York. Op 13-jarige leeftijd kwam ze in aanraking met de hiphopcultuur, waarna ze in 1985 haar eerste piece zette in de fietsenkelder van haar middelbare school. Haar minimalistische stijl toont invloeden van het brutalisme en de Russische abstracte kunst uit het begin van de twintigste eeuw. Voor de tentoonstelling ‘Master Writer’ heeft zij op minimalistische wijze haar schrijversnaam aangebracht. Deze bestaat uit zes cirkels die elkaar overlappen in paren van twee verbonden door lijnen. Op de meest rechtse binnencirkel is een Old Skool graffiti aangebracht. Het geheel toont een piece die zowel het verleden als het heden van het graffiti schrijven met elkaar verbindt.

‘The past forms the future without regard to live’, Lars Breuer (2021), acryl op muur
‘The past forms the future without regard to live’, Lars Breuer (2021). Foto: Indra Gleizde
Lars Breuer (2021)
Foto: Indra Gleizde

Lars Breuer

Lars Breuer (1974, Aken, Duitsland) werkt regelmatig met een zelfontworpen rastervormige cursieve typografie. Voor de tentoonstelling ‘Master Writer’ koos hij voor de tekst ‘The past forms the future without regard to live’. De tekst beslaat de gehele ruimte in de tekenkamer van het architectenbureau. Deze ritmische en dynamische compositie wisselt tussen de semantiek van de woorden en de kwaliteit van een abstract patroon. Op die manier werkt de kunstenaar steeds met de ruimte die door zijn interpretaties op groot formaat wordt gewijzigd en duidelijk afgebakend.

Surch monumentaal
voor ‘Master Writer’, Murals Inc. (office)
Meanr ‘Timeline’ in wording
Meanr ‘Timeline’ in wording
Nick van Steen / Radical_Only
Nick van Steen / Radical_Only
Aileen Middel / Mick La Rock
Best shot for Groninger Museum
Lars Breuer aan het werk
in tekenkamer van Convexarchitecten

Taal

Een tentoonstelling gebaseerd op taal. Ieder levend wezen gebruikt taal, verbaal of anderszins; zelfs bomen communiceren. Taal, van superintellectueel tot conceptueel, van theorie tot straattaal. In de kunst wordt taal gebruikt in en voor een veelheid aan uitingen, van museaal tot urban. De introductie van taal in de beeldende kunst vanaf het vroege kubisme van Picasso en Braque kan gezien worden als een doorbreking van de grenzen tussen hoge en lage cultuur. Taal stond voor het lage, de wereld buiten de kunst, die in de twintigste eeuw de wereld van de hoge kunst was binnengedrongen. In de jaren 60 beschouwden conceptuele kunstenaars als Lawrence Weiner en Joseph Kosuth gedrukte en getypte teksten als neutraal ‘taalgebruik’, de meest directe en transparante vorm van communicatie. Door gebruik te maken van taal wilden zij afrekenen met de vorm. Dit mondde in de jaren tachtig uit in een verdere toenadering tussen high en low, waarin in een ‘linguistic turn’ beeldend kunstenaars zoals Jenny Holzer, Barbara Kruger en Jean-Michel Basquiat diverse vormen van taal in hun kunst verwerkten. Basquiat is begonnen als graffiti-artiest waar hij samen met zijn vriend Al Diaz onder de naam SAMO (same old shit) teksten op muren aanbracht. Zijn maatschappij-kritische en diepzinnige graffiti teksten trekken de aandacht. In die tijd waren er velen met hem die hun kritiek en onvrede achterlieten in de vorm van tags op muren en treinstellen.

Stijl, boodschap en context; de boodschap van de straatartiesten is een andere dan die van kunstenaars. De tentoonstelling 'Master Writer' overbrugt verschillen in achtergronden en uitgangspunten

R.: Meanr
en fans
Bezoek afdeling illustratie Artez, Zwolle
Writers’ Programme
Welkom!

Writers’ Programme @ Murals Inc. (Office)

De introductie door Anne Vegter stadsdichter Rotterdam kon helaas geen doorgang vinden.

— Film Primeur ‘Editie Helderheid’. ‘Editie Helderheid’ is een ode aan de rapper Breyten Muskiet / H.E.L.D.E.R.H.E.I.D als ook aan de graffiti schrijvers die sinds jaar en dag de muren rondom het plein gebruiken als hun canvas.

Editing: Marieke van der Lippe, Sound: Joany Muskiet en More Gospel Singers, El Caribe Entertainment en een prachtig fragment uit een rap van Helderheid.

— Lezing door Aileen Middel / Mick La Rock over de geschiedenis van de graffiti sinds de jaren 80. ‘The lecture is about the rise of Graffiti in NYC 70’s / 80’s.’

— Graffiti schrijvers Meanr en Surch vertellen informeel iets over hun aandeel aan het geheel.

— Een optreden door woordkunstenaar Jay Clyne / Psychoser.

— Surinaamse Fingerfood van ‘Queen of Sheba’.

Welkom!

Datum: Zondag 24 oktober 2021
Tijd: 15:00-18:00 uur
Inloop vanaf 14:30 uur
Locatie: Piekstraat 31, Rotterdam

Writers’ Programme, Aileen Middel / Mick La Rock
‘The rise of style writing graffiti’
Mick La Rock
Cari Krijnsen
Film Primeur ‘Editie Helderheid’ x ‘Master Writer’
Woord kunstenaar Jay Clyne met Psychoser
Nice meeting you
Jay Clyne
Nnamari en Mick La Rock, dear colleagues
Lloyd en Joany Muskiet en Marjolijn van der Meijden (BKOR)
Bezoekers alle leeftijden
Bezoekers voor een muurschildering van Mick la Rock
Links: Elias / Surch deelnemer en productieleider straatprojecten Murals Inc.
Jong bezoek
Annemarie Rossi, thanks for coming
Writers' Programme
Jay and me ❤️
Straat painters onder elkaar
Joany Muskiet
Babette Kleijn ‘Queen of Sheba’
Iemke van Dijk
Links: Meanr
Meanr voor zijn tijdlijn sinds 1984
Rechts: Mick La Rock

Partners