‘Piek Survey’

31 Mar-31 Dec 2020
‘Piek Survey’ met Jan van der Ploeg, Aimée Terburg, Bart Lodewijks, Barbara Helmer, Lydia Wierenga

De eerste tentoonstelling in de nieuwe ruimte van Murals Inc.

Een nieuwe ruimte vraagt om ontdekken, aftasten, mogelijkheden in kaart brengen en muren in gebruik nemen. De kunstenaars die gevraagd zijn werken abstract en vanuit een architectonisch perspectief. Zij kregen het verzoek om vanuit ruimtelijke kenmerken hun ontwerp te bepalen.

‘Wall Work No. 491’ en ‘Wall Work No. 492’, overzicht, Jan van der Ploeg (2020)
‘Wall Work No. 491’, Jan van der Ploeg (2020), acrylic on wall, 390 x 1045 cm
‘Wall Work No. 491’, Jan van der Ploeg (2020), acrylic on wall, 390 x 1045 cm
‘Wall Work No. 492’, Jan van der Ploeg (2020), acrylic on wall, 390 x 1390 cm
‘Wall Work No. 491’ en ‘Wall Work No. 492’, overzicht, Jan van der Ploeg (2020)

Jan van der Ploeg

Jan van der Ploeg werkt met een georganiseerde en herkenbare grafische beeldtaal die hij gedurende zijn carrière zorgvuldig heeft geconstrueerd. In de voorruimte van Murals Inc. heeft van der Ploeg aan beide zijden imposante muurschilderingen aangebracht die de mogelijkheden van ruimte en muren in een keer duidelijk maken.

Aimée Terburg (2020), site-responsive mural, acryl en vernis, 160 x 195 cm + 160 x 264 cm + 160 x 264 cm. Foto: Luuk Smits
Aimée Terburg (2020), site-responsive mural. Foto: Luuk Smits
Aimée Terburg (2020), site-responsive mural, acryl en vernis, 160 x 195 cm + 160 x 264 cm + 160 x 264 cm. Foto: Luuk Smits

Aimée Terburg

Met haar site-responsive drieluik doorbreekt en verbindt Aimée Terburg ogenschijnlijk de lange wand in het midden van het gebouw. Eenvoud en contrast vormen de kern van haar benadering, die op een bijzondere manier verschuivingen in de waarneming oproept. Ze speelt in op de lichtbronnen en eigenschappen van de plek als middelpunt van de muur en doorgang van de voorkant van het gebouw naar achteren.

De verf is op een bepaalde manier aangebracht; zo ontstaat er reflectieverschil in de schildering, in de grijswaarden en in de richting van het patroon. Hierdoor verandert tijdens het voorbijlopen de diepte en plasticiteit. Vanuit inspiratiebronnen als verkeersborden, prehistorische botgraveringen en ‘Hard-edge Painting’ maakt ze zo haar eigen equivalent van wandelen in een landschap.

LINK CHAIN (Light), Barbara Helmer (2020), muurschildering, 300 x 350 cm
LINK CHAIN (Light), Barbara Helmer (2020)
detail

Barbara Helmer

Welk landschap ziet een schilder? daag ik schilder Barbara Helmer uit. ‘Kijkers gaan er gemakshalve van uit dat het de wereld is die zij zelf zien, maar dan vertaald naar verf.’ Ze glimlacht, ‘De wereld is het doek.De verf, vormen, kleur, dat is het landschap… Natuurlijk laat ik wel elementen uit de werkelijkheid toe. Op mijn voorwaarden, als het past.’

Ze schildert niets na. Af en toe resoneren voorstellingen in de buitenwereld met haar schilderkunstige werkelijkheid. De schilder registreert ze. Neemt ze dankbaar op. Ontleedt, analyseert, abstraheert, totdat ze alleen nog maar contour of kleur zijn. De grafische structuur van de muurschildering begon ooit als een dikke gouden schakelketting. In die compositie van vlakken toont de schilder ons wat zij ziet. Hoe een prisma ontsnapt uit grijs. Dat strepen ichtstralen kunnen zijn. Dat een eclips van een kleurvlak bestaat. Ze neemt ons mee langs esthetische botsingen, bijna-ongelukken en geslaagde ontmoetingen. Ze laat zien hoe uit vorm een tegenvorm ontstaat. De muurschildering is het landschap dat hier past. Op andere plekken kunnen er weer andere komen. In grijs misschien. Of gestreept. Wat de schilder voor ogen heeft.

Klaar van der Lippe

Peillijn, Bart Lodewijks, start ‘Noordereiland Tekeningen’
peillijn overkant ingang Murals Inc. (office)
peillijn overkant ingang Murals Inc. (office)

‘Noordereiland Tekeningen’

De tentoonstelling ‘Piek Survey’ is tevens het startschot van het project ‘Noordereiland Tekeningen’ door Bart Lodewijks. Bart heeft binnen de tentoonstelling middels krijtlijnen de structuur van de ruimte gevolgd en is vervolgens naar buiten gegaan om in de straat tegenover de ingang verder te tekenen. Vandaaruit loopt de lijn denkbeeldig door naar het Noordereiland 1,7 km verderop, om daar te starten met het teken project dat de komende 8 maanden gaat plaatsvinden. Deze eerste tentoonstelling toont letterlijk de reikwijdte van ons beleid. Een kunstpodium dat zich zowel binnen als buiten manifesteert.

Bekijk hier het hele artikel:
> murals-inc.com/projecten/bart-lodewijks-noordereiland-drawings

‘A4 No. 51’, Lydia Wierenga (2020)

Lydia Wierenga

Op 6 juni 2018 schilderde Lydia Wierenga haar eerste zwarte A4 in haar eigen atelier. In 2019 ging ze door met het schilderen van deze wat enigmatische werkjes die altijd met een hoek van 90 graden in verschillende huiskamers door heel Nederland aangebracht zijn. Voor deze gelegenheid werd Lydia uitgenodigd om er bij Murals Inc. ook een te maken dit werd No. 51. Er is een publicatie verschenen met alle A4-tjes die door heel Nederland aangebracht zijn, de publicatie beleefd bij Murals Inc. haar primeur.

Opening ‘Piek Survey’
Murals Inc. (office)

Partners